مهارتهای ارتباطی
مهارتهای ارتباطی یکی از مهارتهای اساسی و حیاتی در همه جوانب زندگی، از جمله حرفهای، شخصی، و اجتماعی هستند. این مهارتها به شما کمک میکنند تا بهبود در ارتباط با دیگران، انتقال ایدهها، حل اختلافات و برقراری روابط موفق داشته باشید. در زیر به برخی از مهارتهای ارتباطی مهم اشاره میکنم:
1. **گوش دادن فعال**: گوش دادن به دقت و با تمرکز به حرفهای دیگران مهم است. این مهارت به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف طرف مقابل را درک کرده و به او احترام بگذارید.حذف صدا از آهنگ
2. **صحبت کردن و بیانکردن**: توانایی بیانکردن افکار، احساسات و ایدههای خود به واضحی و مخاطبان را متوجه کردن بسیار مهم است.
3. **تعاملات غیرکلامی**: بیش از ۹۳٪ از ارتباطات انسانی به وسیله اشارات بدنی، چهرهها، و بیانات غیرکلامی انجام میشوند. توجه به این نشانهها و تعبیر صحیح از آنها میتواند در درک بهتر محتوا کمک کند.
4. **هنر پرسش طراحی شده**: مهارت در ایجاد سؤالهای مناسب و هدفمند که مکمل و یا تفسیر کننده مطالبی است که از طرف مقابل شنیدهایم، مهم است.
5. **مدیریت اختلافات**: توانایی مدیریت و حل اختلافات به شما کمک میکند تا در موقعیتهایی که نظرات متفاوتی وجود دارد، بهبود در روابط داشته باشید.
6. **قدرت تقویت کنندگی**: توانایی به تشویق و انگیزهبخشی به دیگران و تاکید بر نقاط قوت آنها مهم است.
7. **نوع ارتباطات**: توانایی تطبیق میزان فرمالیته و یا غیرفرمالیته در مکالمات با توجه به مخاطب و موقعیت، به شما در ارتباطات مؤثر کمک میکند.
8. **خودآگاهی**: شناخت درست از خودتان، نقاط قوت و ضعفتان، و نحوه تأثیرگذاری بر دیگران، در ارتباطات به شما کمک میکند.
9. **همدلی و تفهیم**: توانایی قرار گرفتن در جایگاه و احساسات دیگران و نشان دادن تفهیم به آنها، ارتباطات مثبت را تقویت میکند.
10. **توانایی مذاکره**: توانایی در مذاکره و توافق با دیگران در مسائل مختلف، از جمله مهارتهای ارتباطی مهم است.
این مهارتها میتوانند به شما در کارهای روزمره، محیطهای حرفهای، روابط شخصی و حتی در مذاکرات مهم کمک کنند. برای بهبود این مهارتها میتوانید از دورههای آموزشی، کتابها، تجربههای عملی، و بازخوردهای دیگران استفاده کنید.
- ۰۲/۰۸/۲۱